Новости Украины и мира, самые свежие новости

Проблемні питання реєстрації прав власності на об’єкти будівництва та шляхи їх законодавчого вирішення

07 Мая, 2015 в 13:10
0

Навесні цього року, а саме 29 квітня у приміщені Комітету Верховної Ради України з питань будівництва, містобудування і житлово-комунального господарства відбувся цікавий та важливий захід - круглий стіл. Порядок денний заходу включав в себе обговорення положень та статей запропонованого Урядом країни законопроекту «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо спрощення процедур надання адміністративних послуг у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень».

Співорганізаторами заходу стали члени парламентського профільного комітету, громадські діячі, а саме представники «міжнародного центра реформ» та члені робочої групи «Громадський моніторинг реформ». Планувалась присутність в ході обговорення представників Уряду в особі зам міністра юстиції, але напри великий жаль, Мін’юст проігнорував численні запрошення на участь в обговорюванні важливого законопроекту. Відсутність серед учасників заходу представників Уряду вкрай негативно була сприйнята усіма присутніми, зважаючи на те, що загаданий законопроект потребує негайного втілення у вигляді Закону для поліпшення стану галузі.

Учасники зустрічі в ході обговорювання зосередились на розгляді найважливіших питань реформи сфери державної реєстрації з огляду на запропоновані Урядом новації та положення. В процесі зустрічі були акцентовані саме такі моменти майбутнього Закону ті відбулось їх жваве обговорювання.

По-перше. Розглядалось питання щодо надання офіційного статусу державних реєстраторів прав власності на нерухоме майно нотаріусам і органам місцевої влади.

Насамперед було відмічено. В країні на сьогоднішній день працює понад 7000 нотаріусів, які мають відповідний досвід у сфері реєстрацію прав власності, переходу та змін форми власності, належну юридичну освіту та прекрасно об лаштовані робочі місця. Велике значення має то, що працюючи нотаріуси мають доступ до державного реєстру. З огляду на вищенаведене, присутні зазначили що сама процедура державної реєстрації ідентична і має практично однакові для всієї держави форми та стандарти. Всі дії з приводу реєстрації прав власності на нерухомість відбуваються в єдиному інформаційному просторі та мають однакові і типові риси.

Провідний експерт Міжнародного центра реформ, Джаба Ебаноїдзе зазначив: «На сьогоднішній день позитивним є той факт, що надання нотаріусам функцій держаних реєстраторів стане значним проривом в плані реформування галузі. Подібні зміни значно зменшать навантаження на державну реєстраційну систему, суттєво спростить доступ суспільства до адміністративних послуг, та дасть змогу зменшити корупційну складову даного процесу. На думку грузинського експерта, зміни потрібно впроваджувати вже зараз. Не через рік, або два. Зволікання з реформуванням галузі тільки погіршить становище в системі держаної реєстрації прав власності на нерухомість.

Джаба Ебаноїдзе зазначив що з огляду на запропонований Урядом законопроект, передача функцій державних реєстраторів до органів місцевого самоврядування, може негативно вплинути на хід реформ. Інші учасники обговорювання зазначили, що передача повноважень державного реєстратора місцевим органам влади є хибною ідеєю, оскільки це буде означати повернення усієї галузі на десятиріччя назад, в часи коли подібними функціями займалися регіональні Бюро Технічної Інвентаризації. Передача функцій державної реєстрації прав власності на нерухоме майно, та реєстрація змін органам місцевої влади вкрай негативно може вплинути на всю сферу реєстрації, значно ускладнить можливості бізнесу та права на нерухомість.

Присутні зійшлися в думці, що за місцевими органами влади треба залишити лише функції «фронт-офісу», за допомогою якого буде значно легше отримувати консультації з цього приводу, та інформативні послуги.

По-друге. На зустрічі з великою цікавістю обговорювались норми законопроекту про надання функцій державного реєстратора прав власності на нерухоме майно банкам та фінансовим установам. Сама ідея має хороший зміст, але в законопроекті практично відсутні уточнення та деталі надання прав банкам виконувати відповідні дії. Законопроект передбачає надання банкам право проводити державну реєстрацію прав власності на нерухомість лише за умови наявності відповідної акредитації Міністерства юстиції. Присутні зокрема зазначили, що норми закону не встановлюють граничні рамки для отримання відповідної акредитації. Чи можуть подібними речами займатися філії банків, чи реєстрацію буде проводити тільки головне відділення банку. Немає чіткого узгодження в законопроекті і меж юридичної відповідальності банків за вчинення незаконних дій з цього приводу чи при наявності звичайної помилки з боку банківського співробітника.

В ході круглого столу обговорювалось питання ексклюзивності надання статусу державного реєстратора. Було запропоновано значно розширити коло учасників процесу реєстрації. Прав власності. Наприклад, було означено що подібними діями можуть займатися і страхові компанії. Банкам запропоновано виконувати функції «фронт-офісу», маючи на увазі наявність доступу до державного реєстру та великий досвід з приводу роботи в галузі визнання та передачі прав власності на нерухомість.

По-третє. На зустрічі було слушно зроблено зауваження про наявність в запропонованому законопроекті норми, за допомогою якої Міністерство юстиції може отримати в майбутньому право самостійно скасовувати існуючи акти на право власності нерухомого майна громадян та інших суб’єктів господарювання.

Існуючий зміст норм та положень статей законопроекту встановлює право Мін’юсту самостійно скасовувати реєстрацію речових прав на нерухомість лише за наявності скарги. На думку експертів, подібні норми законопроекту значно погіршать становище в галузі та приведе до виникнення великої кількості правових колізій, та порушують базові принципи Конституції України. Прийняття рішення про скасування речових прав на нерухомість без рішення суду дасть можливість оскаржувати вже існуючи акти власності на нерухомість. Присутні вказали, що саме такі дії та норми закону значно збільшать корупційну складову та призведуть до виникнення багато чисельних правових та юридичних казусів.

В результаті проведеного круглого столу авторам законопроекту було запропоновано внести зміни до існуючого тексту закону з урахуванням пропозицій та думок авторитетних експертів, учасників обговорювання. Лише змінений текст законопроекту в якому будуть конкретизовані окремі позиції та положення суб’єктів майбутнього процесу державної реєстрації права власності на нерухомість, можна виносити на обговорювання в сесійну залу Верховної Ради України.

На сайт/блог

На форум

Мне нравится

Читайте также

Комментарии

В комментариях запрещено:
рекламировать что-либо, выражаться нецензурной лексикой, оскорблять или унижать честь и достоинство журналистов, героев новостей и других пользователей нашего сайта. Администрация не несет ответственности за содержимое комментариев. При любом нарушении комментарии будут удалены.

Сенсация!

Загрузка...
Загрузка...

Новости партнеров